Udviklingen af Suila: Mere end bare en it-løsning

En case med Skattestyrelsen i Grønland

Suila case

Hvordan sikrer man, at en kompleks it-løsning overholder alle krav, før lovgivningen overhovedet er på plads?

Dette spørgsmål stod Skattestyrelsen i Grønland overfor blot måneder inden en ny lov skulle træde i kraft 1. januar 2025. Formålet var at skabe mere synlige incitamenter for beskæftigelse i Grønland, og derfor skulle beskæftigelsesfradraget ikke blot opgøres hvert år, men i stedet nu beregnes og udbetales midt i hver måned – så borgerne direkte kunne mærke fradraget månedligt.

Det krævede en fleksibel og stabil it-løsning. Her faldt valget på Magenta Grønland – ikke blot som leverandør, men som samarbejdspartner hele vejen igennem.

Læs også: Grønlands nye skattesystem Suila: En digital gamechanger

Vi har talt med direktør i Magenta Grønland, Bent Handberg, projektleder Camilla Kinch og styrelseschef i Skattestyrelsen, Kim Neumann Nielsen, om, hvordan udviklingen af Suila er gået.

Fra idé til virkelighed

Selve samarbejdet mellem Magenta Grønland og Skattestyrelsen begyndte længe før lovgivningen overhovedet trådte i kraft.

Bent fortæller: “Vi vidste, at det ville blive svært, og vi vidste, at vi ikke kunne vente på, at loven stod klar. Derfor indgik vi en tillidsbaseret kontrakt med Skattestyrelsen, hvor vi i fællesskab definerede både formål og proces. Det krævede både mod og gensidig respekt.”

Samarbejdet handlede dog ikke blot om at udvikle en it-løsning, men om så meget mere, hvor Magenta Grønland har været med hele vejen igennem. Kim beskriver: “Vi har haft en dialog, hvor Magenta Grønland faktisk var med til at påvirke loven i forhold til den digitale løsnings muligheder eller begrænsninger.” Samtidig har Magenta Grønland også været involveret i blandt andet kravspecifikation, projektledelse, organisatorisk implementering samt intern og ekstern kommunikation.

Det nære samarbejde har været en central del af hele processen. Camilla, der har fungeret som projektleder for Magenta Grønland og samtidig været konsulent hos Skattestyrelsen, fortæller, at især nærværet på Skattestyrelsens kontor i Grønland har været afgørende: “Vi har været fysisk til stede. Talt med folk på gangene. Det betyder meget i Grønland. Man bygger relationer og det er gennem dem, vi skaber løsninger.”

Kim fra Skattestyrelsen fortæller samtidig: “Camilla og Nis var en del af huset. Det betød, at vi kunne tage ting i opløbet. Relationer er vigtige her, og det er første skridt mod tillid. Og uden tillid, ingen fremdrift.”

Den fysiske tilstedeværelse styrkede ikke blot tilliden og effektiviteten, men muliggjorde også en smidig og agil arbejdsproces. Camilla fortæller: “Magenta Grønland er jo en agil udviklingsorganisation, og den tilgang bragte vi med ind i samarbejdet med Skattestyrelsen. Vi havde faste møder, fulgte løbende op og kunne træffe beslutninger hurtigt. Det betød, at vi hele tiden kunne komme videre i processen.”

En løsning, der virker

Foruden at udvikle en it-løsning, handlede Suila-projektet også om at få lovgivning, it-system, administration og borgeroplevelse til at hænge sammen.

Bent understreger, at det har været en anderledes og kompleks proces: “Det kræver, at man går tæt på kundens virkelighed. Det kræver mod, fleksibilitet og vilje til at tage del i alt det, der ligger uden for de klassiske IT-rammer. Men det er også dér, de gode løsninger opstår.”

Projektet har da også været succesfuldt (hvis vi altså selv skal sige det) og Suila blev lanceret som planlagt i marts 2025. Selv siger Kim, at “jeg var aldrig i tvivl om, at systemet virkede.” Og det blev han kun yderligere bekræftet i, da borgerne fik udbetalt deres penge uden store frustrationer, hverken internt eller blandt borgerne.

Suila er et eksempel på, hvordan Magenta Grønland ønsker og aktivt arbejder i Grønland. Ikke som traditionel it-leverandør, men som en integreret del af løsningen. “Vi tager ansvar hele vejen igennem – fra de første idéer til sidste klik hos borgerservice,” siger Bent og afslutter med: “Hvis man ikke har en glad kunde, så er man ikke en glad leverandør.”

Hvem er Esani?

  • ESANI er et fælleskommunalt ejet selskab, som er ejet af fire ud af de fem kommuner i Grønland
  • Hovedformålet for ESANI er at skabe løsninger for håndtering af affald i hele Grønland, hvilket inkluderer opførelsen af to nye forbrændingsanlæg; et i Sisimiut og et i Nuuk.

Kontaktperson

Bent Handberg

Bent Handberg

Direktør, Magenta Grønland

bh@magenta.dk 

+45 54 31 11 81

+299 556 675

Suila case

Kontaktperson

Bent Handberg

Bent Handberg

Direktør, Magenta Grønland

bh@magenta.dk 

+45 54 31 11 81

+299 556 675

Hvem er ESANI?

  • ESANI er et fælleskommunalt ejet selskab, som er ejet af fire ud af de fem kommuner i Grønland
  • Hovedformålet for ESANI er at skabe løsninger for håndtering af affald i hele Grønland, hvilket inkluderer opførelsen af to nye forbrændingsanlæg; et i Sisimiut og et i Nuuk.

Læs mere

Grønlands nye skattesystem Suila: En digital gamechanger

Grønlands nye skattesystem Suila: En digital gamechanger

Tilbage i juni 2024 igangsatte Magenta Grønland projektet Suila – et system, der beregner og estimerer grønlændernes forventede årsindkomst og håndterer den månedlige aconto-udbetaling af beskæftigelsesfradraget. Projektet blev lanceret i forbindelse med Grønlands skattereform og har siden udviklet sig til en stor succes for både Skattestyrelsen i Grønland og Magenta. I slutningen af marts 2025 blev en vigtig milepæl markeret, da systemets første udbetaling til borgerne fandt sted. I den forbindelse har Bent Handberg, direktør for Grønland Magenta, skrevet et indlæg om projektets rejse fra start til nu. 

Læs mere »
Tim Engel medarbejderblog magenta

Indsigter og erfaringer fra en praktikant i Magenta

Et nyt år bringer nye muligheder og spændende projekter med sig, men det indebærer desværre også, at vi må sige farvel til nogle af dem, der har været en vigtig del af 2024.

I dag tager vi afsked med vores dygtige praktikant Tim E., som har været i Magenta siden august.

Læs mere »